Kannanotto: Tiina Montonen sos.dem. valtuustoryhmän pj

Kirjoituksia

Yhteistyökumppanit asiakohtaisesti

Perussuomalaiset kaupunginvaltuutetut Vesa Levonen ja Jorma-Kalevi Merivirta tarjosivat mm. sosialidemokraateille yhteistyötä (Mielipide 24.10., KySa).

Kotkalaiset sosialidemokraatit eivät ole tehneet valtuustosopimusta minkään ryhmittymän kanssa. Olemme alusta asti päättäneet, että teemme omaa politiikkaa yhteistyökumppania asiakohtaisesti hakien. Niin tulemme toimimaan myös ensi vuoden talousarvion laatimisen suhteen.

Kotkan kaupungin talouden hoito on erittäin haasteellista, ja sen tasapainoon saattamisessa tarvitaan tulevina vuosina kaikkien ryhmien panosta. Ikäviäkin päätöksiä joudutaan tekemään, vaikka niitä ei kukaan haluaisi. Tärkeää on saada mahdollisimman paljon palveluja säilymään hyvälaatuisina ja rakennukset kuntoon. Sanomalla ei kaikelle muutokselle emme tasapainoon pääse.

Valtuustoryhmien puheenjohtajien palavereissa on puhuttu yhteistyön tavoista. Yhteistyön pitää perustua luottamukselle ja muutamalle perussäännölle mielestämme. Kukin ryhmä tiedottaa omista asioistaan ja kertoo omat mielipiteensä. Asioiden tulee pysyä asioina ja toisten mielipidettä tulee kunnioittaa. Väriä toimintaan pitää tulla arvoista, ei toisten ihmisten moittimisesta ja ominaisuuksien arvioinnista. Avoimesti asioista keskustellen pääsemme kaikkien valtuustoryhmien kesken varmasti yhdessä eteenpäin.